Hoe en wanneer inschrijven?
Hoe en wanneer inschrijven?
Als u voldoet aan de voorwaarden, dan kan u zich inschrijven als kandidaat-huurder op onze wachtlijst. Dat kan door het inschrijvingsformulier in te vullen en aan ons te bezorgen.
U hebt twee keuzes:
- Ofwel komt u tijdens de openingsuren naar het kantoor. U vult dan samen met de medewerker van de dienst huurders het inschrijvingsformulier in. Vergeet zeker niet om uw identiteitskaart mee te brengen.
- Ofwel downloadt u het inschrijvingsformulier en de verklaringen op eer en vult u het zelf in. Opgelet: het formulier moet zowel door de referentiehuurder als de echtgenoot of (wettelijke of feitelijke) partner ondertekend worden. Het ingevulde en ondertekende inschrijvingsformulier kan u:
- Mailen naar shm@egeh.be
- Opsturen naar Eigen Gift Eigen Hulp, Kon. Elisabethstraat 19, 8520 Kuurne
- Afgeven aan het onthaal van Eigen Gift Eigen Hulp, tijdens de kantooruren
- Indien je voldoet aan de inschrijvingsvoorwaarden schrijven we u in op de wachtlijst
Voorwaarden
Niet iedereen kan een sociale woning huren. Er zijn vier belangrijke voorwaarden:
- Bevolkingsregister
- Leeftijd
- Inkomen
- Eigendom
Je kan je enkel inschrijven als je kan aantonen dat je voldoet aan deze voorwaarden. Sommige informatie kan Eigen Gift Eigen Hulp elektronisch opvragen. Sommige voorwaarden moet je bewijzen met documenten.
Bevolkingsregister
Je moet ingeschreven zijn in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister. Je hebt dus een domicilie- of referentieadres. Het is niet genoeg als je ingeschreven bent in het wachtregister. Breng steeds je identiteitskaart mee.
Leeftijd
Je kan je alleen maar inschrijven als je ouder bent dan 18 jaar. Er zijn twee uitzonderingen.
- Ben je nog geen 18 jaar, maar woon je begeleid zelfstandig of ga je met begeleiding zelfstandig wonen? Dan kan je wel inschrijven. Je moet hiervoor wel een bewijs van een erkende dienst voor begeleid zelfstandig wonen die jou begeleidt binnenbrengen.
- Ben je een ontvoogde minderjarige? Dan kan je wel inschrijven. Breng je vonnis mee.
Inkomen
Vanaf 1 januari 2020 kijken we naar het inkomen van het meest recente aanslagbiljet van de referentiehuurder en de persoon die met de referentiehuurder gehuwd is, er wettelijke mee samenwoont of feitelijke partner is. We kijken ook na of je dat jaar nog andere inkomsten ontving, zoals bijvoorbeeld een leefloon. Met het inkomen van de andere gezinsleden houden we geen rekening. Het totaal geïndexeerde netto belastbaar inkomen van al deze personen samen mag niet meer bedragen dan:
€ 25.850 voor alleenstaanden zonder personen ten laste;
€ 28.015 voor een alleenstaande gehandicapte;
€ 38.773 voor anderen.
€ 2.167 per persoon ten laste.*
* Een persoon ten laste betekent: Een kind dat op jouw adres is ingeschreven en dat minderjarig is of een kind voor wie kinderbijslag wordt uitbetaald. Jouw kind dat regelmatig bij jou verblijft en minderjarig is of voor wie kinderbijslag wordt uitbetaald. Iemand die erkend is met een handicap. (FOD)
Indien je geen gezinsinkomen hebt of de inkomensgrens overschreden hebt; dan kijken we naar je huidig besteedbaar inkomen. Dit is de som van de inkomens berekend over een periode van drie opeenvolgende maanden die de aanvraag voorafgaat.
Eigendom
Je mag geen woning of bouwgrond bezitten, niet in België en niet in het buitenland. Je kunt niet inschrijven als je een woning of bouwgrond volledig of gedeeltelijk in volle eigendom of volledig in vruchtgebruik erfpacht of opstal bezit. Je volledig of gedeeltelijk eigendom in vruchtgebruik,erfpacht of opstal gegeven hebt. Deze voorwaarde geldt ook voor iedereen die zich samen met jou inschrijft. Dit geldt ook voor een woning of bouwgrond in het buitenland.
Bracht je als zaakvoerder, bestuurder of aandeelhouder een woning of bouwgrond in een vennootschap in? Dan kan je ook niet inschrijven.
Er zijn een paar uitzonderingen:
- Je hebt een gedeeltelijke volle eigendom, vruchtgebruik, erpacht of opstal kosteloos verworven. ( erfenis of schenking)
- Je woning is onbewoonbaar of ongeschikt verklaard . Dit gebeurde maximaal twee maanden voor jouw inschrijving.
- Jouw woning is onaangepast aan je fysieke beperking.
- Je hebt een woning in een ruimtelijke bestemmingszone in België waar wonen niet mag (zoals een campingverblijf).
- Je verliest het beheer van je woning door een faillissement of ten gevolge van een collectieve schuldenregeling.
- Je ex-partner heeft een eigendom en jij niet. Of, je hebt samen met je ex-partner( wettelijke & feitelijke partners) een volle eigendom. Je (ex-)partner gaat de sociale woning niet mee bewonen.
Nederlands spreken
Als je bij ons langs komt of met ons belt, dan spreken we Nederlands. Ook onze brieven zijn in het Nederlands opgesteld.
Om je in te schrijven, is er geen taalkennisvereiste. Maar als huurder heb je dat wel.
Kan je nog geen of te weinig Nederlands tijdens de inschrijving, sturen we je graag door naar:
Het Huis van het Nederlands
Wijngaardstraat 11, 8500 Kortrijk
tel. 056 32 44 86
mail: kortrijk@integratie-inburgering.be
Want na 1 jaar sociaal huren, moet je als huurder de basistaalvaardigheid Nederlands hebben. Heb je dat na 1 jaar niet, moet Eigen Gift-Eigen Hulp dit doorgeven aan de Toezichthouder. Die kan je een geldboete geven.